Wednesday 18 July 2018

Orang-orang Diaspora Indonesia di Belanda


Menghadiri acara nikahan keluarga diaspora di Groningen itu memang beda. Bahasa Belanda, Inggris, Indonesia dan bahasa jawa akan bergantian masuk kuping kita. Saking campur aduknya bahkan kita akan lupa bahasa apa yang sedang kita ucapkan. Kepada orang ini pake bahasa Indonesia, pindah meja pakai Inggris atau belanda, ketemu pakdhe-budhe itu ya harus bahasa jawa. Tapi lupakanlah masalah perbedaan bahasa, ada satu yang menyatukan yaitu masakan Indonesia. Itu!

Marani acara kawinan keluargo diaspora pancen bedo. Boso londo, Inggris, Indonesia lan boso jowo gentenan mlebu kuping kiwo-tengen. Saking campur baur malah awake dhewe lali nganggo boso sing endi. Dingo wong iki nganggo boso Indonesia, pindah mejo nganggo boso Inggris utowo londo, ketemu pakdhe-budhe kae yo kudu boso jowo. Wis ben, rasah dipikir boso-boso kui, ono siji sing marai podho, yaiku lawuh lan janganan Indonesia.



Orang-orang diaspora di Belanda memang telah eksis sejak lama.  Ada lima kelompok yang masuk orang diaspora menurut catatan the Indonesian Diaspora Network- The Netherlands. Generasi pertama yang bermigrasi ke Belanda kurun 1946-1968. Saat ini diperkirakan ada sekitar 125 ribu dari sekitar 300 ribu orang Indonesia yang bermigrasi ke Belanda gelombang pertama hingga kelima. Ini adalah kelompok yang pertama. Kelompok kedua adalah generasi kedua (anak) dan ketiga (cucu) dari generasi pertama diatas. Sekitar  275 ribu untuk generasi kedua sedangkan generasi ketiga ada 1,3 juta orang.

Wong diaspora neng londo pancen wis ono kawit mbiyen. Ono limang kelompok sing mlebu wong diaspora manut tulisane the Indonesian Diaspora Network- The Netherlands. Generasi kapisan kui wong-wong sing pindah neng londo antarane taun 1946-1968. Kurang luwih ono 125 ewu saiki. Mbiyen ono 5 rombongan sing migrasi neng londo sing akehe 300 ewu uwong. Kelompok keloro kui generasi keloro (anak) lan ketelu (putu) seko generasi kapisan ndhuwur mau. Ono 275 ewu geherasi keloro lan generasi ketelu ono 1,3 jiwo.

Kelompok ketiga adalah warga negara Indonesia yang datang ke Belanda dengan beragam alasan, seperti belajar, menikah, atau bekerja. Ada yang tinggal sementara, ada juga yang tinggal secara permanen di Belanda. Jumlahnya ada sekitar 17 ribu orang. Sedangkan kelompok keempat yaitu orang Maluku (Moluccans) yang migrasi ke Belanda pada tahun 1951. Awalnya ada 12.500 orang. Saat ini mereka ada pada generasi keempat. Jumlahnya di Belanda saat ini ada sekitar 65 ribu orang. 
Kelompok ketelu kui uwong warga negoro Indonesia sing teko neng londo amarga rupo-rupo alesan, koyoto kuliah, kawin, utowo kerjo. Ono sing mapan sakwetoro, ono ugo sing mapan sakteruse neng londo. Jumlahe ono 17 ewu uwong. Kelompok kepapat kui wong maluku sing pindah neng londo taun 1951. Mulane ono 12.500 wong. Saiki wis ono ning generasi kepapat, jumlahe sekitar 65 ewu uwong saiki.

Kelompok terakhir adalah orang Jawa Suriname yang datang ke Belanda. Jumlahnya kini 83.000 orang. Mereka sebagian besar tinggal di Groningen, Amsterdam, Hague, Rotterdam, dan Zoetermer. Mereka berbaur dengan masyarakat  Belanda dan di saat yang bersamaan tetap mempertahankan identitas Jawa mereka. Secara keseluruhan orang-orang diaspora ini mencapai sepuluh persen dari warga Belanda.
Kelompok kelimo kui wong jowo-suriname sing urip neng londo. Jumlahe saiki ono 83.000 wong. Akeh-akehe mapan neng Groningen, Amsterdam, Hague, Rotterdam lan Zotermer. Uwong-uwong kui campur-ajer karo wong londo lan isih nguri-uri kabudayan jowo. Jumlah sak kabehe wong diaspora kui nganti sepuluh persen seko jumlahe wong londo.


Acara pernikahan dengan menu masakan Indonesia pastilah akan menyatukan kelima kelompok ini. Tidak perlu pidato yang panjang lebar, cukup sambutan selamat datang langsung makan-makan dan ngobrol melepas kangen. Rendang, ikan asam-manis, gudangan, sate lontong, bakmi goreng jawa, nasi putih, krupuk, bakso dan siomay, seolah sebagai menu wajib. Mengenai rasa, jangan ditanya. Meski mereka telah lama hidup di negeri susu dan keju, tapi cita rasa rempahnya tetap sangat-sangat meng-Indonesia. Apalagi kalo ada sambalnya, harus sedikit waspada, karena seringkali dicampur dengan cabe ‘madame-janette’ yang pedesnya berlipat-lipat daripada cabe rawit. Kenapa? Ya karena inilah cabe favorit orang-orang jawa-suriname. Oooh.

Acara kawinan nganggo lawuh-janganan Indonesia mesti agawe manunggal  limang kelompok iki. Ora perlu nganngo pidato dowo, cukup maturnuwun sampung ngrawuhi nikahan, langsung diteruske mangan lan ngomong-ngomong karo poro sedulur. Ono rendang, iwak asem-legi, gudangan, sate lontong, bakmi goreng, sego, krupuk, bakso lan siomai dadi menu kang kudu ono. Nek masalah roso ojo ditakoni. Sanadyan uwong-uwong kui wis suwe urip neng negoro susu lan keju, ananging bumbu rempahe isih mantep koyo lawuh-janganan neng Indonesia. Opomeneh nek nemu sambel, kudu rodo ati-ati, amergo kerep dicampur nganngo Lombok “madame Jeanette” sing pedese ngluwihi Lombok rawit. Lha kok iso? Iyo, soale iki lombok kesenengane wong-wong jowo-suriname. Woalah… (BRT)


Baca juga artikel lainnya:

No comments:

Post a Comment

Praktik Baik Vaksinasi yang Inklusif dan Aksesibel bagi Penyandang Disabilitas

oleh  Buyung Ridwan Tanjung Vaksin COVID-19 kini menjadi kebutuhan penting masyarakat. Untuk itu, baik pemerintah dan masyarakat sipil bahu ...