Thursday 21 June 2018

Sedulur jowo neng Groningen


Pisanan sing kudu dikandhakke menawa tulisan iki sengojo ditulis nganggo boso jowo-ngoko (karo boso Indonesia) supoyo sedulur-sedulur keturunan jowo-suriname iso melu moco tulisan iki. Tulisan cekak sing isine pengalaman pasuduluran karo wong jowo-suriname sing urip neng Groningen nagari Londo.

Pertamakali yang perlu disampaikan adalah bahwa Tulisan ini ditulis dalam bahasa jawa-ngoko (dan bahasa Indonesia) supaya saudara-saudara keturunan jawa-suriname bisa menikmati tulisan ini juga. Sebuah tulisan pendek tentang pengalaman kami berinteraksi dengan orang jawa suriname di belanda khususnya di Groningen.



Groningen mbiyen kui salah siji neng kutho kang dadi tujuanne uwong-uwong keturunan Jowo-Suriname sing milih manunggal karo Londo pas arep kamardikan Negoro Suriname seko Londo taun 1975. Amarga kui gampang olehe ketemu wong jowo-suriname neng Groningen.
Groningen adalah salah satu kota tujuan imigrasi orang-orang jawa suriname yang memilih berintegrasi dengan Belanda menjelang kemerdekaan Negara Suriname dari Belanda pada tahun 1975. Oleh karena  menjumpai orang-orang keturunan jawa suriname bukanlah hal yang sulit.

Koyo kulinane wong jowo, aku ngundang wong-wong kui koyo pakdhe, budhe utowo simbah. Ono pakdhe Archie sing lagi sibuk ngemong putune, ono pakdhe Herman karo budhe Ari sing usaha catering, utowo pakdhe Dakir karo budhe Sumini sing lagi pension seko pagaweane. Sak tenane isih akeh pakdhe-budhe sing aku kenal, ananging sing paling cedhak yo kui.
Sebagaimana kebiasaan orang jawa , kami biasanya memanggil mereka seperti pakdhe, budhe atau eyang. Ada pakdhe Archie yang sedang sibuk memelihara cucu barunya, ada pakdhe herman beserta budhe ari yang pengusaha catering, atau ada pula pakdhe dakir dan bu Sumini yang baru saja pension. Sebenarnya masih banyak pakdhe dan budhe lain yang kami kenal, tapi memang merekalah yang paling intens bergaul dengan kami.

Ono cerita lucu, nalika salah sijining kamar seko omahe salah siji pakdhe kui arep disewo karo mahasiswa Indonesia. Mahasiswa kui isane ngomong nganggo bahasa Inggris karo boso Indonesia. Liya kadadean, pakdhe kui isane nganggo boso Londo karo …..boso jowo! Akhire  kepeksane kudu nggolek penerjemah boso Indonesia ning boso jowo. Hahahha. Isih ono cerita lucu meneh sing ono raketanne karo boso jowo. Mahasiswa-mahasiswa Indonesia sawetara wektu arep nggawe acara. Acara kui butuh keyboard sing arep dijupuk neng omahku. Nah, ono pakdhe sing seko jowo-suriname kui nduwe oto arep dingo njupuk keyboard. Aku wis ngiro, mesti antara pakdhe karo mahasiswa sing arep njupuk keyboard kui do ora omongan. Mbasan tekan omahku, antarane pakdhe karo aku ngomong nganggo boso jowo, mahasiswa sing asale seko Jawa Timur kui ndomblong ra ngiro. Hahaha….
Salah satu pengalaman lucu, adalah ketika salah satu kamar dari rumah dari pakdhe tersebut mau disewa oleh mahasiswa Indonesia. Rupanya mahasiswa tersebut hanya bisa bahasa Inggris dan bahasa Indonesia. Disisi lain, pakde ini hanya bisa berbicara bahasa Belanda dan ….bahasa jawa! Yah terpaksalah cari mahasiswa Indonesia yang bisa jawa. Hahaha. Masih ada cerita lucu lagi tentang bahasa jawa ngoko ini. Suatu hari, mahasiswa-mahasiswa Indonesia mau bikin acara. Dan acara itu membutuhkan keyboard yang akan diambil  dari rumah saya. Kebetulan salah satu padhe jawa-suriname ini punya mobil untuk mengambil kdeyboard itu. Saya menduga tidak banyak  komunikasi saat dalam perjalanan menuju rumah saya. Yang jelas, saat saya berbincang dengan pakdhe itu dengan bahasa jawa-ngoko, kontan anak mahasiswa yang dari jawa timur terbengong-bengong keheranan. Hahaha….

Isih ono siji maneh cerita   lucu naliko nekani lemah leluhure neng jowo. Wektu salah sijineng keluarga jowo-suriname iku preinan neng Indonesia. Miturut pituture simbah mbiyen, nek mbah buyute asale seko ndeso Godean Ngayogyakarta. Mulo  diparani ndeso Godean kui. Tekan pasar Godean, podho bingung. Kok bingung, pakdhe? Pitakonku. Jebulane podho ora ngiro sing jenenge ndeso Godean kui jembare seprapate propinsi Groningen! Hoalahhhh….
Masih ada cerita lucu lagi tentang apa yang terjadi bila mereka mengunjungi tanah leluhurnya di Jawa. Pada suatu kesempatan ada salah satu keluarga jawa-suriname ini liburan ke Indonesia. Berbekal informasi dari kakek-neneknya dulu bahwa kakek nenek buyutnya berasal dari Desa Godean Yogyakarta, mereka menuju ke daerah itu. Mereka bercerita kalau sesampai di pasar Godean, mereka kebingungan. Kenapa? Tanya saya. Mereka tidak mengira ternyata yang namanya  desa Godean itu luasnya seperempatnya provinsi Groningen! Hoalahhhh …..


Siji meneh sing podho karo awake dhewe sing urip neng jowo, naliko sedulur jowo-suriname iki do ngumpul. Mangan-mangan karo karaokenan tembang campursari! Panganan sing ditawakke ono gudangan, soto bening, sambel goreng kentang karo…..dawet. Meriah koyo jagongan neng  ndeso, pokokmen. Neng ngisor iki ono video sing isine kumpulan sedulur –sedulur jowo-suriname neng Groningen. Bedankt
Satu lagi hal yang menarik apabila mereka berkumpul. Ternyata sama dengan kita yang tinggal di Jawa; makan-makan dan karaoke-an lagu-lagu campursari! Makanan yang disajikanpun tradisional, ada gudangan, soto bening, sambal goreng kentang dan…. dawet.  Meriah pokoknya, serasa sedang jagongan di desa. Dibawah ini ada video tentang kehidupan orang-orang jawa-suriname di Groningen dalam twee-minuten. Bedankt (BRT)


1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Praktik Baik Vaksinasi yang Inklusif dan Aksesibel bagi Penyandang Disabilitas

oleh  Buyung Ridwan Tanjung Vaksin COVID-19 kini menjadi kebutuhan penting masyarakat. Untuk itu, baik pemerintah dan masyarakat sipil bahu ...